uw mobiliteit onze zorg

Het Pieterpad fietsen (2012 en 2013)

Sint-Pietersberg naar Holten'
Zaterdag 25 mei t/m donderdag 30 mei 2013

Na de eerste editie in 2012, toen het Pieterpad vanuit Holten richting het noorden was gevolgd, was nu, in 2013, het zuidelijk gedeelte aan de beurt. Het was erg leuk om het grootste deel van de groep van 2012 weer bij elkaar te zien. Tot de groep van vijf deelnemers behoorden twee ex-wielrenners, twee jonge fietsfanaten op snelle Riders en ondergetekende die, gezien het fietsgeweld van de overigen, erg blij was met zijn elektrische ondersteuning.

Gelukkig was het niet nodig de ondersteuning maximaal in te zetten. Ellen en Arjen fietsen mee als begeleiders, technische en culinaire ondersteuners, en Johan bestuurde de volgbus met proviand, de klapstoelen, reserveonderdelen en wat er zoal nodig kan zijn.

Groesbeek..

Op 25 mei begroetten we elkaar op camping Schoonbrom te Schin op Geul. Stroomafwaarts de Geul volgend kwamen we door Valkenburg via het lieflijk glooiende Limburgse landschap. Na Valkenburg merkten we dat fietsers die lieflijkheid ook wel als wat grimmig kunnen ervaren. In het zweet onzes aanschijns (het was prachtig weer) kwamen we dan ook door een dorp met weinig fantasievolle naam ''Berg''. Onderweg naar Maastricht zagen we noordwaarts langs Borgharen en Itteren, bekend van de natte voeten bij overstromingen van de Maas, tot ons eindpunt voor vandaag: een terrasje in Elsloo. De fietsen konden hier veilig worden gestald en met de bus lieten we ons weer naar de camping terug vervoeren.

Klimmen richting Berg..

Anders dan de vorige dag was het geen terrasweer op 26 mei 2013. Het was nogal koud en we trotseerden wat regen, maar het pure fietsplezier zorgde ervoor dat we nergens last van hadden. Na vervoer naar en start vanuit Elsloo reden we via Stein langs de Maas noordwaarts. Bij Kasteel Limbricht hielden we pauze op een parkeerplaats. Nadat we uiteindelijk, na 65 km., het prachtig door het bos meanderende riviertje de Swalm waren overgestoken, arriveerden we bij het eindpunt van de tweede dag: Herberg ''Bos'' bij Swalmen. Daar liet Ellen het koken over aan de herberg, die dat overigens uitstekend deed, en werden we pas de volgende dag weer wakker in de gereserveerde blokhutjes.

De volgende dag, 27 mei, verdwenen we al gauw in het bos, en fietsten via een prachtig bospad langs de Duitse grens naar Tegelen. Fietsend over fietspaden langs de Maas, waar de Salie volop stond te bloeien, en door woonwijken van Venlo, viel op hoeveel kloosters hier staan. De meeste hebben inmiddels een andere functie gekregen. Bij Lottum namen we het pontje over de Maas, en bij een extra rondje rond Lottum (we waren nog niet moe) kwamen we langs een aantal oude, dichtgegroeide, afgesneden Maasarmen, tot we in Meerlo ons eindpunt bereikten op camping 't Karrewiel, erg toepasselijke naam vanwege de stacaravans waar wij, net als in Schin op Geul, onze intrek namen.

Op 28 mei probeerden we door het Nationale Park de Maasduinen te fietsen. Omdat de weg was afgesloten lukte dat alleen via een omweg. Hier liggen bijzondere stuifzandgebieden langs de rivier de maas, met bijbehorend relief. Net als in de Drentse stuifzandgebieden fiets je hier over heuveltjes van een tot enkele meters hoog. De Maasduinen zelf is geheel bebost, maar de Bergerheide, waar we vervolgens langs kwamen, is een open, heuvelig heideterrein. Parallel aan de Maas ging het vervolgens naar Afferden en vervolgens Gennep, zo te zien een prachtige historische stad. In het noordwesten Gennep verlatend passeerden we in de uiterwaarden van de Maas de ruines van het historische kasteel Genneperhuis, waarna we, het zijriviertje de Niers overgestoken, via Milsbeek en Mook (de Mookerhei ligt rechts) het heuvelland instaken richting Groesbeek. Daar hadden we op gewacht! Met name voor de wielrenners onder ons waren deze heuvels een kolfje aan de hand. We waren nog lang niet moe, maar toen we uiteindelijk in Groesbeek de benen strekten op het terras van kampeerboerderij 't Hoge hof, met een prachtig panoramisch uitzicht op Duitsland, waren we de energie toch wel kwijt.

Kopje koffie in Tegelen.. Maasduinen..

Toen we op 29 mei op de voorlaatste dag via Leuth in Duitsland richting de Ooijpolder en Kekerdomse Waard fietsen stond er een forse wind en was de temperatuur weer behoorlijk laag. Gelukkig hadden we de wind niet alleen maar pal tegen en konden we van deze prachtige dijkjes langs de Waal genieten. Het kerkje van Kekerdom is prachtig tegen de dijk aangebouwd. Het was de bedoeling het voet- fietsveer in Millingerwaard te nemen, maar dat was uit de vaart, vermoedelijk vanwege het winderige weer. Zo konden we twee begrazing met Konikpaarden en stukken zogenaamd 'hardhoutooibos', met eiken en essen, bijzonder in combinatie met al die schietwilgen die kenmerkend zijn voor het 'zachthoutooibos'', dat vrijwel overal elders in de moerassige gedeelten van deze uiterwaarden staat. Bij Millingen namen we dan toch een maar de grote pont, waarna we aan de overkant nog even op Johan met de bus moesten wachten, die wat vertraging had in verband met financiele perikelen op de pont.

Langs prachtige uiterwaarden met moeras en waterpartijen overdijkjes naar Pannerden en Zevenaar, met lunch in het hartje van de stad. Vervolgens door het vlakke land richting Didam en Angerlo (kerk uit de 11e eeuw!) naar Laag-Keppel. Daar parkeerden we de fietsen in de schuur van een bekende kampeerboerderij, waarna we per bus naar Holten vertrokken en aldaar overnachtten.

Wilde bloemen..

Op de laatste dag reden we eerst per bus weer naar de fietsen terug. Vervolgens fietsten we het laatste stuk door de prachtige beboste Achterhoek, via Hummelo, Hengelo, Vorden en Almen terug naar Holten.

Het was een prachtige tocht, natuurlijk in het bijzonder voor ons die hiermee het hele Pieterpad, dwars door heel Nederland hebben gefietst. Het waren 336 kilometers in 6 dagen, met groot enthousiasme al trekkend van slaapplaats naar slaapplaats afgelegd. Op een enkele trapper- en voorbandreparatie na waren er geen problemen. Het weer was prima, op enkele regenuurtjes op één dag na, hoewel de verwachtingen dramatisch waren. We hebben heerlijk gegeten en geslapen en vooral heerlijk gefietst in een groep gelijkstemden, allemaal met een beperking, die ieder op zijn geheel eigen wijze in deze week ondergeschikt heeft gemaakt aan het doel om een geweldige fietsweek met elkaar te beleven. Groot compliment aan Ellen en Arjen voor hun persoonlijke bendering, schier onbeperkt improvisatievermogen en perfecte organisatie!